Zasady optymalizacji ON-PAGE serwisów internetowych ( dla Developerów ) – cz.1

Optymalizacja on-page serwisów internetowych

Można wyróżnić ponad 200 czynników rankingowych. Prawidłowa struktura kodu, optymalizacja treści, meta tagów, nazewnictwo obrazów, wydajność –  już na etapie developmentu programiści mogą tak zoptymalizować serwis, żeby ich działania wpłynęły na poprawę widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

SEO ( ang. Search Engine Optimization ) –  są to wszelkie działania dotyczące strony internetowej, zmierzające do uzyskania przez nią jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych dla pozycjonowanych słów i fraz kluczowych. Optymalizacja ( SEO ), to ciągły proces, który się nie kończy. Ma na celu tworzenie treści przyjaznych wyszukiwarkom i użytkownikom.

 

Wyniki wyszukiwania google

 

Proces SEO składa się z wielu czynników, które można podzielić na działania:

  • on-page ( to, co można wykonać na stronie – poprawić treść, strukturę, budowę witryny, meta tagi ) – działania optymalizacyjne
  • off-page ( działania poza docelową stroną internetową, tzw. link building ) – działania związane z pozycjonowaniem

DZIAŁANIA OPTYMALIZACYJNE ( ON-PAGE )

  • działania związane z implementacją kodu HTML i CSS
  • poprawa wydajności i szybkości ładowania stron
  • poprawa struktury strony ( budowa URLi, unikanie duplikowania treści, linkowanie wewnętrzne )
  • optymalizacja zawartości stron ( kontentu ) – odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych w kontencie strony  (treść, treść nawigacji, opisy obrazów, atrybuty alt, title)

DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z POZYCJONOWANIEM ( OFF-PAGE)

  • dobór i analiza słów kluczowych ( anchor teksty)
  • budowanie linkowania zewnętrznego
  • analiza ruchu na stronie, strategia działania, marketing internetowy

 

Ale po co optymalizować?

Wszystkie działania prowadzą do jednego celu – zwiększyć ruch na stronie i konwersję. SEO pomaga zwiększyć widoczność ( zasięg ) witryny – daje to większe prawdopodobieństwo, że że strona zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania na sprecyzowane frazy kluczowe w wyszukiwarkach internetowych. To z kolei zwiększa szansę na to, że taki użytkownik wejdzie na stronę i zrobi to, czego od niego oczekujemy. Strona będzie wyżej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek, a dobry opis będzie zachęcać użytkowników do wejścia na stronę.

Można powiedzieć, że użytkownik na Twoją witrynę wchodzi jednym z poniższych sposobów:

  1. wpisze adres www Twojej strony w pasku adresu przeglądarki internetowej
  2. wejdzie, bo gdzieś zobaczy link do Twojej strony i stwierdzi, że warto ją odwiedzić ( tu już są różne sposoby: z wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, z linków w innych serwisach, z serwisów społecznościowych, komentarzy pod wpisami na blogach, wymiany linków itp. – możliwości są duże).

Ruch na stronie może pochodzić z bardziej ogólnych haseł (np. transport samochodowy, przewozy międzynarodowe ) lub bardziej konkretnych ( np. przewóz mebli Warszawa, przewozy autokarowe z Niemiec do Polski). Jednak sposoby doboru słów kluczowych to szerszy temat i nie obejmuje tego wpisu.

Jak witryna znajduje się w wynikach wyszukiwania Google?

URL witryny zostaje zapisany w indeksie Google. Google bot, jak i roboty innych wyszukiwarek, najpierw muszą zaindeksować stronę, żeby móc wyświetlić do niej link w wynikach wyszukiwania. Żeby z kolei robot mógł zaindeksować stronę, nie możemy mu tego zabronić plikiem robots.txt lub tagiem

<meta name="robots" content="noindex" />

Googlebot indeksuje URLe na podstawie wcześniejszego indeksowania oraz na podstawie dostarczonych przez webmasterów map witryn ( sitemap).

Nowo utworzone strony nie są zaindeksowane. Można to sprawdzić, wpisując w polu wyszukiwania Google taki zapis (BEZ http, www i spacji między znakiem dwukropka a nazwą domeny):

site:twojadomena.pl

 

Sprawdzanie zaindeksowania witryny

 

A co wpływa na wzrost pozycji stron w wynikach wyszukiwania?

Czynników jest ponad 200 ale te ( nie koniecznie w tej kolejności ) są najważniejsze:

  1. Wydajność ( czas ładowania strony ) oraz dostępność ( np. na urządzenia mobilne, dla urządzeń czytających serwisy )
  2. Unikalne meta tagi i tytuły
  3. Linkowanie ( wewnętrzne i zewnętrzne )
  4. Unikanie duplikatów treści
  5. Odpowiednia struktura strony
  6. Dostępność sitemap XML i HTML
  7. Stosowanie słów kluczowych w innych elementach treści niż tekst ( np. artybuty alt w obrazach, title w linkach, rich snippety)

Tu zamieszczam link, pod którym można zobaczyć wskaźniki rankingowe z 2014r.

No to, przejdźmy do konkretów:

Indeksowanie strony to proces, podczas którego dana witryna jest zapisywana w bazie wyszukiwarki pod przeanalizowanymi frazami. Analizy dokonuje robot wyszukiwarki wchodząc na stronę, analizuje różne treści na stronie oraz składnię znaczników, którymi treść jest objęta. Wycinek treści, który chcemy wzmocnić dla procesu pozycjonowania, warto więc wyróżniać semantycznie.

OPTYMALIZACJA ON-PAGE

Działania optymalizacyjne on-page pogrupowałam na obszary:

1. Stwórz mapy strony – xml i html

2. Zoptymalizuj metatagi i tag title

3. Unikaj duplikowania

4. Stwórz stronę dostępną na różne urządzenia

5. Popraw wydajności

6. Zoptymalizuj kod ( w przygotowaniu, wkrótce będzie link )

7. Zoptymalizuj kontent – zawartość ( w przygotowaniu, wkrótce będzie link )

 

Zapraszam do komentowania.

 

Dodaj komentarz