Zasady optymalizacji ON-PAGE – cz.2 – Stwórz mapę serwisu

1. Stwórz mapę serwisu HTML i XML

Stworzyłeś/łaś nową stronę internetową i na razie tylko Ty i pewnie kilku Twoich znajomych wie, że taka strona istnieje, nikt poza tym. Teraz jest czas, żeby Twoja strona zaczęła być widoczna w wyszukiwarkach. Możesz czekać, aż Google sam (przechodząc po necie ) odnajdzie Twoją stronę i ją zaindeksuje ( co może trwać nawet kilka tygodni), albo możesz jej pomóc ( i przyspieszyć proces indeksowania witryny nawet do kilku dni). Zrób to za pomocą site mapy. Stwórz mapę  XML oraz HTML. Przy stronach o małej ilości podstron możesz w nich umieścić odnośniki do każdej podstrony w serwisie, zaś w tych z dużą liczbą podstron – np. do najważniejszych części serwisu.

SITEMAP.XML

Do stworzenia site mapy XML możesz użyć generatorów sitemap xml – ja korzystam z Sitemap xml generator ( możesz użyć dowolnego innego generatora – wygoogluj ). Dla stron dynamicznych najlepiej używać generatorów, które obsługują bardzo dużo podstron i automatycznie ( np. co określony czas ) same generują nową sitemapę, nadpisując starą.

Plik sitemap.xml należy wysłać do Google korzystając z narzędzia: Google Webmaster Tools – przykład dla strony www.albertguz.pl

mapy_witryny

Jeśli nie masz konta w Google, zarejestruj się, jeśli masz – użyj tych samych danych logowania co do poczty gmail. Wejdź w zakładkę Indeksowanie -> Mapy witryn i kliknij button w prawym górnym rogu Dodaj/testuj mapę witryny. Wprowadź tam nazwę pliku z mapą xml ( np. sitemap.xml ) a następnie Zgłoś mapę witryny.

Poprawna mapa strony może przyspieszyć zaindeksowanie podstron serwisu. Jeśli w mapie znajdują się nie działąjące podstrony lub pojawiły się nowe urle do nowych stron serwisu, należy ponownie wysłać mapę do zaindeksowania. Specyfikację dotyczącą pliku sitemap.xml można znaleźć pod linkiem Jak zbudować plik sitemap.xml.

SITEMAP.HTML

Mapa strony HTML powinna być robiona głównie z myślą o użytkowniku, a nie wyszukiwarkach. Ma na celu pomóc użytkownikom i botom w poruszaniu się po witrynie i szybkiego znalezienia szukanych informacji. Jeśli serwis ma niewiele podstron, w sitemapie mogą znaleźć się odnośniki do wszystkich z nich. Jeśli z kolei serwis jest bardzo rozbudowany, dla lepszej czytelności można pogrupować urle do konkretnych części serwisu, np. zgodnie z nawigacją, kategoriami ( np. wiadomości, zdrowie, technologia, tipy, ankiety itd itp), lub tworząc listę najpopularniejszych stron ( tzw. indeks). Dopiero na każdej z podstron sitemapy można zamieścić urle do stron w danej kategorii. NIE NALEŻY ROBIĆ SITEMAP.HTML W AJAXie, ponieważ roboty wyszukiwarek nie będą jej widziały ( z tego co słyszałam zaczyna się to zmieniać, ale póki co, lepiej trzymać się tej wytycznej). Mapa HTML strony ma służyć głównie użytkownikom

 

Przejdź do Zasady optymalizacji – cz.1 

Dodaj komentarz